Wednesday 24 September 2014

Kurus Selepas Beranak? Boleh ke?

Ramai yang tanya, macammana saya boleh maintain berat, selepas beranak 3?

Oklah, 1st nak bagitau, badan kita semua x sama. Even dengan adik beradik pun. Tahap metabolisme pun lain2.

Jawapan untuk soalan kat atas tu bila saya di tanya

1) Breastfeeding

Kalau ikutkan, mmg banyakkk sangat kebaikan breastfeeding ni. Kalau nak cite memang x abis. So, memang eloklah kan. Kita pun dianjurkan untuk Breastfeed kan anak kita at least 2 tahun. In shaa Allah kalau sempat, kita kongsi kan tentang Kebaikan Breastfeeding.

Pernah terbaca & lagi satu waktu study dulu, (fakulti hotel & tourism) belajar bab diet ni, ada sorang lecturer Prof chinese ni.. Promote breastfeeding. Dia cakap tgk badan dia, mcm anak dara. Bangga dia fully breastfeed anak dia sampai 2 tahun. 

Mak kita pun kalau org tanya, kita anak 3, mak mesti cakap, dia kurus sebab breastfeed. So, mmg ada lah bukti jugakkan yang breastfeed ni mmg boleh kurus. Sebab Bf ni boleh membakar kalori sebanyak 500 calories. Depends pada kekerapan menyusu.

2) Makan Perlahan

Memang kalau ikutkan sunnah Nabi pun kena kunyah 40 kali baru telan. baguskan. Memang hadam la kalau kunyah 40 kali sebab makanan dah hancur betul. Kita ni memang jenis makan perlahan. Kadang orang semua dah abis, kita ada lagi setengah nasi. 

Otak kita ni perlukan 20 minit saja untuk menyatakan rasa kenyang. jadi bila kita makan slow tgk jam dah 20 minit. makanan pun still x abis lagi dah set kat otak, kenyang. Itu yang x lalu makan banyak.

3) Pinggan Kecil



Cer korang tengok yer, pinggan kat atas ni. saiz lain2 kan???

Tapi tgk portion makanan, sama je actually. Tapi bila korang pakai pinggan kecik, portion yg banyak pun bila ditransfer ke pinggan besar still nampak sikit. So, lepas ni, start guna pinggan kecik ok?? hehehe

4) Minum Jus/ Minuman Citrus

Tips ni kita memang amalkan dari zaman sekolah. Actually kebetulan. Memang suka minum air yang masam. Ada orang tegur, patutlah kurus, minum air oren jer.. yelah, kalau nak tahu cara nak potong lemak dlm makanan dengan minuman yang masam macam Fresh orange, lime juice, lemonade, sirap limau atau ais limau. Kalau nak lagi best jgn letak gula.

5) Jangan Skip Makan

 JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM . BARANG SIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.

6) Banyakkan Minum Air

Air yang cukup elok untuk badan kita. Yelah, 70% badan kita adalah dari air. Jadi bayangkan air apa yang masuk dalam badan kita setiap hari.. Air juga boleh lancarkan perjalanan darah kita. Bila darah berjalanlancar, kita akan jadi cergas dan sihat. Kat situ la kita akan membakar lemak, sebab badan aktif.

7) Supplement

Ibu lepas bersalin memang cenderung untuk naik berat badan lepas bersalin. Jadi pengambilan supplement penting juga untuk ibu ibu berkerjaya dan surirumah. Kita kan Superwomen, perlu tenaga banyak.

Antara supplement yang boleh dicadangkan,

ESP ( Soy Protein Isolate Powder)


Banyak khasiat Esp ni. Dia membekal tenaga segera. Kalau nak tahu protein ni membina otot. jadi bila kita minum ESP pastikan kita aktif dan masa yang sama dia menyingkirkan lemak pejal yg x diperlukan dan otot yang cantik akan terbentuk. Sebab tu body builder semua ambil Protein supplement untuk bina badan.

Baik untuk breastfeeding, untuk membina otot dan sumber protein yg mmg membantu mendapatkan kulit yang sihat.

Omega Guard

Hubungan antara Omega 3 dan berat badan yang terbukti - jika kita mahu untuk menurunkan berat badan dengan cara yang lebih mudah, pastikan kita memasukkan sumber asid lemak omega-3 minyak dalam diet kita.


Omega-6 asid lemak GLA (asid gamma-linolenik) meningkatkan tahap serotonin - bahan kimia otak yang membuat anda makan kurang menurunkan selera makan, rasa penuh & berpuas hati lagi, dan kurang cenderung untuk overindulge

Lecithin

Menggalakkan penurunan berat badan yang sihat. Lecithin mempercepatkan pemecahan lemak, membantu keseluruhan proses dan hasilnya boleh meningkatkan metabolisme. Ia telah digunakan agak berkesan sebagai sebahagian daripada diet yang sihat untuk menggalakkan penurunan berat badan. Terbaik dari semua kerana ia adalah semulajadi, Lecithin membolehkan badan kita untuk mengurangkan berat badan dengan betul tanpa bergantung kepada ubat-ubatan yang boleh menyebabkan kemudaratan di kawasan-kawasan lain kesihatan kita.



oklah..tu je kot sharing hari ni. Ada soalan just komen atau hubungi je kita


Your Trusted Distributor,
Idayu Ibrahim
012-5040086
bazaarsupplimentanda@gmail.com

2 comments: