Wednesday 7 October 2015

Kenapa Ramai Sangat Orang Suka Makan Salmon?

Kalau di lihat dalam kedai sushi ramai yg pilih untuk makan sushi yang ada Salmon atas dia kan.

Kalau makan western pun orang lebih suka ambil salmon sebagai fillet fish bersama tartar sauce. Kenapa , kenapa, kenapa?

NAK TAHU KENAPA???

Sebabnya orang tahu kelebihan ikan salmon yang kaya dengan omega. Dang!!!

Kenapa tak makan omega terus? hahahaha.. Irony di situ yer.


Jom tengok kelebihan Omega pulak. Nak jugak tahu kan.


ANTARA KEBAIKAN MINYAK IKAN
1. Membantu dalam proses pembelajaran
Pengambilan DHA oleh ibu mengandung atau kanak-kanak yang sedang membesar didapati dapat membantu dalam proses pembelajaran mereka. Kajian menunjukkan kanak-kanak yang diberi DHA mungkin lebih bijak. Pada masa ini terdapat susu formula yang mengandungi DHA.
Ia adalah langkah bijak memberi anak-anak kecil anda susu formula ini. WHO dan British Nutrition Foundation menyarankan pengambilan DHA sebanyak 20mg bagi setiap kilogram berat bayi anda. Untuk bayi yang tidak cukup bulan, WHO menyarankan 40mg/kg pengambilan DHA.
2. Mengurangkan kesakitan dan keradangan
Asid Lemak Omega 3 terutama EPA mempunyai kesan positif dalam mengurangkan keradangan. Melalui mekanisme tertentu ia dapat meregulasikan kitaran peradangan sehingga dapat mencegah dan mengurangkan kesakitan seperti pada penyakit radang sendi, radang prostat dan radang-radang yang lain.
3. Memperbaiki fungsi otak dan meningkatkan kecerdasan
Wanita yang sedang hamil yang mengamalkan pengambilan minyak ikan akan membantu melahirkan anak-anak yang pintar dan cerdas melalui pembentukan saraf-saraf otak yang sempurna. Untuk orang dewasa pula minyak ikan dapat meningkatkan daya ingatan dan fokus.
Omega 3 juga terbukti dapat membantu menjaga kesihatan kardiovaskular dengan cara menurunkan paras kolestrol dan menurunkan tekanan darah. Omega 3 juga terdapat dalam telur dan kekacang.
Sakit dada, tekanan darah tinggi, kesukaran bernafas, denyutan jantung yang cepat, pening adalah antara simptom lazim akibat masalah jantung.
Pengambilan minyak ikan didapati bermanfaat dalam merendahkan paras kolesterol berbahaya. Selain itu, ia didapati meningkatkan penghasilan vasodilators poten (melapangkan arteri) untuk memperbaiki aliran darah.
Pengambilan minyak ikan (EPA + DHA) adalah baik untuk mereka yang ingin mengurangkan risiko-risiko penyakit seperti yang dinyatakan di atas. Pengambilan berlebihan minyak ikan yang diambil dari hati ikan (seperti Cod Liver Oil) semasa mengandung tidak digalakkan kerana ia mengandungi vitamin-vitamin A dan D yang tidak larut dalam air.

BAGI YANG TAK SUKA MAKAN SALMON. Anda boleh gantikan dengan supplement. Seperti #Omegaguardshaklee



Haaaaa..sekarang baru tahu kenapa orang nak sangat makan salmon atau pun mencari fish oil..

Bagi yang nak mendapatkan stok supplement omega PLUS consultation free dari Ayu boleh hubungi ayu.

Idayu Ibrahim
012-5040086
Your Trusted Distributor.

No comments:

Post a Comment